خانه / مقالات / آخرالزمان / آیا مرگ ملک عبدالله از نشانه های ظهور است؟

آیا مرگ ملک عبدالله از نشانه های ظهور است؟

پس از انتشار خبر مرگ ملک عبدالله پادشاه عربستان عده زیادی این خبر را با یکی از روایات تطبیق داده و آن را از نشانه های ظهور اعلام کردند. اما در توضیح این روایات باید نکاتی را خدمت شما خوانندگان محترم عرض کنیم .

روایت جعلی و ساختگی وجود دارد با این مضمون :

“عن مسند احمد عن النبي (صلي الله عليه وآله): “يحكم الحجاز رجل اسمه علي اسم حيوان اذا رايته حسبت في عينه الحول من البعيد و اذا اقتربت منه لا تري في عينه شيئا ،يخلفه له أخ اسمه عبد الله ،ويل لشيعتنا منه- أعادها ثلاثا-بشروني بموته أبشركم بظهور الحجة “1

“رسول خدا (صلي الله عليه وآله) فرمود: بر حجاز (عربستان) مردي كه اسمش ، اسم حيوان است حكومت مي كند (فهد = يوزپلنگ) . اگر از دور به او نگاه كني درچشمش انحراف (چپي) مي بيني ولي اگر به او نزديك شدي در چشمش مشكلي نمي بيني ، جانشين يا خليفه اش برادرش كه اسمش عبدالله است خواهد بود . واي بر شيعه ما از دست او ، پس اين جمله را سه بار تكرا نمود ، بشارت مرگش را به من بدهيد شما را به ظهور حجت بشارت مي دهم .”

تصویر ملک فهد

منبع این روایت  کتاب ” 250علامةحتي ظهور الامام المهدي عليه السلام ” اثر محمد علي طباطبايي حسني مي باشد و هیچ منبع دیگری برای این روایت نیست . 2

با مراجعه به كتاب مسند احمد بن حنبل و ساير متون روايي شيعه و سني ،روشن مي شود كه اين روايت وجود خارجي نداشته و تا كنون كسي آن را ذكر نكرده است.جالب اينكه نويسنده كتاب “250علامت” ،خود نيز اين روايت را در هيچ منبع حديثي نديده است و در استناد آن به مسند احمد و رسول خدا (صلي الله عليه و آله ) چنين مي گويد:

“هذ الخبر نقله إليّ أ حد الفضلاء المطلعين” 3
“اين خبر را يكي از فضلاي مطلع !!! براي من نقل كرده است”

اما روایت دیگری در کتاب (الغيبة شيخ طوسي ، ص 447) وجود دارد که هیچ ارتباطی با این روایت جعلی ندارد و آن روایت این است :

” عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ‏ مَنْ يَضْمَنْ لِي مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ‏ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ يَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ يَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ يَذْهَبُ مُلْكُ السِّنِينَ وَ يَصِيرُ مُلْكُ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ فَقُلْتُ يَطُولُ ذَلِكَ قَالَ كَلا “

” ابو بصير روايت ميكند كه گفت: شنيدم حضرت صادق عليه السّلام ميفرمود: هر كس مردن عبد اللَّه را براى من ضمانت كند من هم آمدن قائم را براى او ضمانت ميكنم. بعد از آنكه عبد اللَّه مرد ديگر مردم بر سر كسى اجتماع نميكنند و اين امر بخواست خدا بصاحب شما منتهى ميگردد و بعد از آن سلطنت سالها از بين ميرود و به سلطنت ماه‏ها و روزها تبديل مى‏شود عرض كردم: آيا آن زمان طول ميكشد؟ فرمود: نه! “

نكاتي در مورد اين روايت :
1. اين روايت هيچ ارتباطي با روایت اول  ندارد و محتواي دو روايت مشابه نيست .
2.اولين و تنها مصدر نقل اين روايت كتاب غيبت شيخ طوسي است و تمامي منابع بعدي از ايشان نقل كرده اند . پس از منفردات شيخ طوسي است .و منفردات شيخ طوسي محل تامل است .
3.اين روايت هيچ دلالتي بر كشور حجاز و عربستان ندارد و آيت الله كوراني به صورت استنباط شخصي اين نكته را به روايت نسبت داده اند كه نمي توان سخن ايشان را پذيرفت.
4. اين روايت مشخص نمي كند كه مراد از عبدالله كيست و حداقل در زمان ما مي تواند به پادشاه عربستان و اردن تطبيق يابد و الزامي در تطبيق آن به پادشاه عربستان نمي باشد؛
5. على بن يوسف بن المطهر حلي –برادر علامه حلي و متوفاي 703 ه – دركتاب خود مراد از اين عبدالله را آخرين پادشاه بني العباس(عبدالله المستعصم-656 ق-) مي داند و واقعه اي است كه رخ داده است.
ر.ك. العدد القويّة ، ص78

پي نوشت:
1.مائتان وخمسون علامة حتي ظهور، ص 137
2.اين فرد خود را به صورت خود خوانده علامه معرفي ميكند .و مبلغيني از احمد، جهت انحراف ذهن مخاطبان از او با عنوان علامه طباطبايي نام مي برند، تا گمان شود نويسنده كتاب، علامه طباطبايي صاحب تفسير الميزان است.!!
3.همان ،ص 137

منبع :

http://www.tarid12.ir/

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme