خانه / بررسی شبهات / بررسی صحت حدیث غدیر در کتب اهل سنت

بررسی صحت حدیث غدیر در کتب اهل سنت

به مناسبت عید اکمال دین عید ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ،  بررسی بر صحت حدیث غدیر در کتب اهل سنت انجام میدهیم.

1- استناد حضرت علی به روز غدیر به روایت احمد بن حنبل

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ حَدَّثَنِى أَبِى حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَأَبُو نُعَيْمٍ الْمَعْنَى قَالاَ حَدَّثَنَا فِطْرٌ عَنْ أَبِى الطُّفَيْلِ قَالَ جَمَعَ عَلِىٌّ النَّاسَ فِى الرَّحَبَةِ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ أَنْشُدُ اللَّهَ كُلَّ امْرِئٍ مُسْلِمٍ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ مَا سَمِعَ لَمَّا قَامَ . فَقَامَ ثَلاَثُونَ مِنَ النَّاسِ – وَقَالَ أَبُو نُعَيْمٍ فَقَامَ نَاسٌ كَثِيرٌ – فَشَهِدُوا حِينَ أَخَذَهُ بِيَدِهِ فَقَالَ لِلنَّاسِ « أَتَعْلَمُونَ أَنِّى أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ». قَالُوا نَعَمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ « مَنْ كُنْتُ مَوْلاَهُ فَهَذَا مَوْلاَهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاَهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ ». قَالَ فَخَرَجْتُ وَكَأَنَّ فِى نَفْسِى شَيْئاً فَلَقِيتُ زَيْدَ بْنَ أَرْقَمَ فَقُلْتُ لَهُ إِنِّى سَمِعْتُ عَلِيًّا يَقُولُ كَذَا وَكَذَا. قَالَ فَمَا تُنْكِرُ قَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- يَقُولُ ذَلِكَ لَهُ .
ترجمه:
حضرت على عليه السّلام مردم را در رحبه گرد آورد و فرمود : سوگند مىدهم هر مرد مسلمانى كه غدير خم را به خاطر دارد و سخنى را كه در آن روز از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيده است ، از جا برخيزد . سى تن از مردم براى اقامه شهادت بپا خاستند ـ ابو نعيم گفته است كه افراد بسيارى شهادت دادند ـ و اعلام كردند آن هنگام كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دست امير المؤمنين على عليه السّلام را به دست مبارك خود گرفت خطاب به مردم فرمود :
آيا مي‌دانيد كه من شايسته‌تر به مؤمنان از خود آنها مىباشم ؟ همگى فرمايش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله را تصديق كردند . رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود:هر كس من مولاي او هستم ،‌ اين [علي] مولاي او است ، پروردگارا ! دوست على را دوست بدار ، و دشمن على را دشمن بدار .
ابو طفيل گفت : از ميان جمع در حالى بيرون رفتم كه در خودم احساس ناراحتى مىكردم ، و در بازگشت از اجتماع مردم ، به ديدار «زيد بن ارقم» رفتم و به او گفتم : از على چنين و چنان شنيدم و ناراحت شدم ! «زيد» گفت : آنچه را كه شنيدى انكار مكن ! به دليل آن كه، آنچه را كه استماع كردهاى من خود از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيده ام !

– مسند امام احمدبن حنبل جلدچهارم صفحه 436 چاپ دار الحدیث قاهره

ابن حجر هیثمی بعد از نقل روایت میگوید :
رواه بزّار ،احمد، و رجاله رجال الصحیح،غیر فطر بن خلیفه،و هو ثقه.
یعنی: این روایت را بزّار و احمد بن حنبل نقل کرده اند و رجال آن رجال صحیح بخاری است به غیر از فطر بن خلیفه که اون نیز ثقه هست.

مجمع الزوائد امام ابن حجر هیثمی جلد نهم صفحه ی 89 چاپ دارالکتب العلمیه بیروت.

 10527491_334046560085730_2236094103724264521_n

10928_334046563419063_865880300869677640_n

2 – تواتر حدیث غدیر به اعتراف محمد بن جعفر کتانی و نقل 25  صحابی 

نظم المتناثر من الحدیث المتواتر صفحات  194  شماره  232

1912030_372823999541319_1681509331365685711_n

3 – اعتراف شمس الدین ذهبی امام جرح و تعدیل اهل سنّت و بزرگترین عالم رجال تاریخ اهل سنت  به تواتر حدیث غدیر 

نام کتاب: سیر اعلام النبلاء/جلد8/صفحات334 و 335

10665065_373001306190255_2476047594480532121_n

4 – ابن حجر عسقلانی 

امام ابن حجر عسقلانی بزرگترین شارح صحیح بخاری میگوید  حدیث غدیر کثیر الطرق هست( از طرق بسیار زیاد نقل شده) و اسانیدها صحاح و حسان (یعنی اسنادش هم صحیح و حسن هست)
نام کتاب: فتح الباری شرح صحیح بخاری/جلد7/صفحه92

10616665_373124422844610_3115702851636429512_n

5 – صحت حدیث غدیر از سنن ترمذی 

روایت در سنن ترمذی جلد 5  صفحه 633  آمده است .
3713 – حدثنا محمد بن بشار حدثنا محمد بن جعفر حدثنا شعبة عن سلمة بن كهيل قال سمعت أبا الطفيل يحدث عن ابي سريحة أو زيد بن أرقم شك شعبة : عن النبي صلى الله عليه و سلم قال من كنت مولاه فعلي مولاه
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح

همچنین محمد ناصرالدین البانی درسنن ترمذی جلد 3 صفحات 521 و 522 روایت را صحیح میداند. 

10561530_373390846151301_6637247422736658580_n

10676314_373390299484689_3482127551995460442_n

6 – سند صحیح دیگر از واقعه غدیر در سنن ابن ماجه به تحقیق شعیب الارنووط

-حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا أَبُو مُعَاوِيَةَ، حَدَّثَنَا مُوسَى بْنُ مُسْلِمٍ، عَنْ ابْنِ سَابِطٍ -وَهُوَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ-
عَنْ سَعْدِ بْنِ أَبِي وَقَّاصٍ، قَالَ: قَدِمَ مُعَاوِيَةُ فِي بَعْضِ حَجَّاتِهِ، فَدَخَلَ عَلَيْهِ سَعْدٌ، فَذَكَرُوا عَلِيًّا، فَنَالَ مِنْهُ، فَغَضِبَ سَعْدٌ، وَقَالَ: تَقُولُ هَذَا لِرَجُلٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – يَقُولُ: “مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلَاهُ” وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: “أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي”، وَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: “لَأُعْطِيَنَّ الرَّايَةَ الْيَوْمَ رَجُلًا يُحِبُّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ “؟

در پاورقی، این روایت توسط شعیب الارنووط تصحیح شده و اقای البانی هم در صحیح و ضعیف سنن ابن ماجه جلد  1 صفحه 26 آن را تصحیح کردند.

10469740_336685266502420_2111512302126176044_n

گردآوری و تدوین:

گروه نویسندگان سایت “فتنه های آخرالزمان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

theme